איך להיות צרכנים נבונים? 6 טיפים לצריכה מודעת ובת קיימא

איך להפוך לצרכנים אחראיים יותר?

לאחרונה דווח במגזין ESG Today כי חברת האשראי מסטרקארד תעבור לשימוש בפלסטיק ממוחזר בכרטיסי האשראי שהיא מנפיקה ללקוחותיה. על פניו, מדובר חדשות מצוינות, מכיוון שיש היום למעלה מ-750 מיליון כרטיסי אשראי של מאסטרקארד ברחבי העולם. מחזור שלהם, ושימוש בפלסטיק הממוחזר לייצור הכרטיסים החדשים יתרמו לצמצום זיהום האוקיינוסים שלנו במיקרו פלסטיק.

מצד שני, כדאי וראוי לשאול – האם אלו הפתרונות הסביבתיים המהפכנים להם אנו מצפים מחברות ענק כמו מאסטרקארד?  האם כרטיסי פלסטיק במשקל 5 גרם הם הבעיה העיקרית שלנו? מאסטרקארד מעבדת כ-74 מיליארד עסקאות מדי שנה, בהיקף כולל של כ-7 טריליון דולר, השאלה האמיתית שאמורה להעסיק אותנו היא – לאן הכסף הזה הולך?

כרטיסי אשראי הם רק כלי שמשקף את הבחירות הצרכניות שלנו. כצרכנים, אנחנו צריכים להבין שלכוח הקנייה שלנו יש גם כוח להשפיע על הסביבה והעולם, ולגלות אחריות בבחירות שלנו. בעולם שבו המודעות להשפעות האדם על הסביבה הולכת ועולה כל אחד מאיתנו יכול לבחור לצרוך באופן יותר בר קיימא ולחפש חלופות למוצרים הפוגעים בסביבה.

 צרכנות מודעת היא תהליך שקורה היום בכל העולם, והגיע הזמן להתחיל ליישם, מה זה אומר בפועל? הנה 6 דברים לשים לב אליהם כדי להפוך לצרכנים מודעים יותר:

  1. להסתכל גם על הקנקן – כמעט כל מה שאנחנו קונים מגיע ארוז, הגיע הזמן להתחיל לשים לב גם לאריזות, לבחור במוצרים עם אריזה מינימלית, לרכוש מה שאפשר ללא אריזה כלל או בתפזורת, ואם אי אפשר להימנע מאריזה – עדיף שתיהיה כזו שניתן לעשות בה שימוש חוזר. 
  2. בחירה בחומרים בני קיימא –  ממה עשויים המוצרים שאנחנו רוכשים – הרהיטים, הבגדים שלנו, הכלים בהם אנחנו אוכלים? עד כמה הם עמידים ויכולים לשרת אותנו לאורך זמן? ומצד שני מה יקרה איתם בסוף השימוש? האם מדובר בפלסטיק שיתפרק בסופו של דבר לחלקיקים שיזהמו את הים או אולי דווקא בחומר אורגני ומתכלה שיוכל לסיים את חייו בקומפוסט ולהפוך לדשן או לייצר אנרגיה? החומרים שמהם עשויים החפצים שלנו חייבים להיות שיקול בקנייה.
העדיפו מוצרים ללא אריזה או מחומרים מקיימים
Photo by Toa Heftiba on Unsplash

3. צריכה אנרגטית – כשאנחנו קונים מכשיר חשמלי, מוצר אלקטרוני או אפילו רכב חדש, שיקול מרכזי חייב להיות כמה אנרגיה הוא צורך וכמה הוא יעיל אנרגטית. במכשירים רבים היום (למשל מכונות כביסה ומדיחי כלים) ישנן תוכניות אקולוגיות שמפחיתות את צריכת האנרגיה, ולכל מוצר חשמלי חדש שנמכר ישנו דירוג אנרגטי. בחירה במוצרים חסכוניים באנרגיה היא בחירה בת קיימא יותר.

4. העדפה של תוצרת מקומית – חשבתם פעם איזה מסע עובר האוכל שלנו עד שהוא מגיע אלינו לצלחת? מהשדה, דרך המפעלים, עד הסופר, משונע במשאיות ולפעמים גם במטוסים או אוניות ממעבר לים. ומה עם המסע שעוברים הבגדים שלנו? המפעלים שבהם הם מיוצרים, מקורות המים שהייצור שלהם זיהם והתנאים בהם נתפרו – כשאנחנו בוחרים לרכוש תוצרת מקומית אנחנו לא רק תומכים ביצרנים קטנים ובכלכלה המקומית, אנחנו גם מצמצמים את שרשרת האספקה ואת המסע שעובר המוצר, ובכך את טביעת הרגל האקולוגית שלו. אנחנו יודעים איפה המוצר יוצר, באילו תנאים ומאילו רכיבים וזו תמיד תהיה בחירה מקיימת יותר. 

5. תמיכה בחברות שמעדיפות קיימות – על עליית המודעות הצרכנית, עלתה גם המודעות של החברות, זהו למעשה חוק כלכלי בסיסי של ביקוש והיצע, וככל שהצרכנים נעשים מודעים יותר החברות יותר מוכוונות קיימות. אבל יש הבדל גדול בין חברה שמצהירה שהיא ירוקה, משווקת מוצר ירוק ו"אקולוגי" או מצהירה שמעכשיו היא תמחזר את פסולת הפלסטיק שלה, לבין חברה שבאמת פועלת מתוך אג'נדה של קיימות, עושה פעולות משמעותיות כדי להפחית את טביעת הרגל האקולוגית, או מסיתה השקעות מגורמים מזהמים לגורמים מקיימים. קשה מאוד לדעת איזו חברה באמת תומכת בקיימות, וזו אחת הסיבות לקיומם של עקרונות ה-ESG והאחריות התאגידית. היכולת שלנו כצרכן פרטי לדעת מה עומד מאחורי כל חברה היא מוגבלת, במיוחד כשמדובר בחברות גדולות ובינלאומיות, אבל במידה האפשר – שווה תמיד לעשות תחקיר ולנסות להבין מי ומה עומדים מאחורי החברות שאנחנו תומכים בהן או משקיעים בהן את כספנו.

6. צמצום צריכה ושימוש חוזר – בסופו של דבר, גם אם נקפיד על כל הסעיפים האלו, לכל דבר שנקנה יש טביעת רגל סביבתית וחשוב לזכור שצרכנות מודעת זה גם לדעת מתי לא לצרוך, מתי אפשר לעשות שימוש חוזר במה שכבר יש לנו או פשוט לוותר על מוצר לא הכרחי. הכוח הצרכני שלנו נמדד במקומות בהם אנחנו לא שמים את הכסף שלנו, לא פחות מאשר במקומות שכן.

הרגלי הצריכה שלנו משפיעים באופן משמעותי על הסביבה, ועלינו לקבל החלטות מודעות כדי להקצות את הדולרים שלנו בחוכמה. בואו נשאף לעשות בחירות בנות קיימא ולתמוך בחברות שמעדיפות קיימות כדי להגן על כדור הארץ שלנו עבור הדורות הבאים.